

Kosters testamente var uppläst och man hade kunnat skära stämningen i matsalen med en kniv. Arvingen Baffin satt bedrövad vid bordets ände med ansiktet djupt begraven i nävarna. Matronan Helina såg ut att ha sett ett spöke och fläktade febrilt med ena handen för att inte svimma. Slaven Morlëb gnisslade tänder och greppade bordsskivan i ett försök att inte tappa fattningen. Syster Tromba, som vanligtvis inte röjde någon sinnesrörelse, såg chockad och även smått skyldig ut. Endast kusin Hormas ägde någon initiativförmåga och dängde näven i bordet i protest!
Välkommen till en trakorisk arvstvist! Världsresenären Koster med familj har gått bort och för de efterlevande gäller det att lägga vantarna på så stor del av förmögenheten som möjligt, alternativt vakta sina tidigare privilegier och sin plats i hushållet. Fast vad hände egentligen den ödesdigra aftonen då hela familjen insjuknade och dog?
Du vaknar i ett låst rum utan minne om hur du har hamnat där. Du märker att det finns andra personer i rummet och känner inte igen dem. Strax därpå inser du att du inte minns vem du själv är! DUN-DUHN-DUUUUHN!
Ett några timmar långt lajv där max åtta personer vaknar i ett rum utan minnen. Efter hand tiden går kommer spelledningen ge er minnesbilder, som kanske kan hjälpa er att pussla ihop vad som hänt.
I år kombinerar vi brädspelsrummet Rule Britannia med en turnering i det högklassiga och klassiska spelet Britannia. Det är ett spel som handlar om Britanniens historia från den romerska invasionen 43fk till slaget vid Hastings 1066. Spelarna skall erövra England om och om igen. Vi förklarar gärna reglerna för er som inte spelat förut.
Pass 1 och pass 4 är kvalomgångar. De fyra som lyckas bäst där får spela finalen som går på pass 7.
Jenkins kunde bara sucka, vad skulle gentlemännen göra i Egypten? Och i damers sällskap dessutom. Idén tycktes butlern lika befängd som deras senaste resa till New York, men det var inte hans roll att ifrågasätta. Det kunde väll inte sluta värre än senast. Lite oskyldigt turistande och någon titt på en pyramid, sedan hem igen till det trygga England. Den suspekta boken som de lovat att finna skulle väll Jenkins själv få ordna, som vanligt. Men han visst nog hur han skulle kunna få tag i denna ockulta skrift, bara han kunde bli av med sin herre en kort stund. Något som man kanske skulle kunna få en lokal guide att ordna åt en.
Gentlemännen utan skuggor är ett rollspel skrivet som om PG Woodhouse och HP Lovecraft hade uppfunnit rollspel på 1920-talet och tillsammans valt att skriva en Woodhousesk komedi med typiska Lovecraftinslag av skräck och mysticism.