"It is the Age of Silver and in the Mouse Territories a loose alliance of mouse cities dream of the Golden Age when heroes battled predators in single combat and the poets sang about the deeds with voices fairer than the birds.
In this age speeding towards an iron age things are stirring and the weasels are up to something while mundane life isnt as united or wonderful as the dreams everyone are dreaming."
In this hack the players play mice doing in many ways the same things as in Mouse Guard RPG but with another social context and another background to the roleplaying.
Mouse Guard RPG is set in a medevial society while this hack is more pre-medevial focused on culture inspired by early to mid republic Rome but also other cities of the ancient mediterranean area.
Scenariot är ett av fristående men sammanhängande scenarion från SSK, LinCon och GothCon.
Rollspelsvana, kunskap i Mouse Guards regler och antikens Roms förhöjer sannolikt upplevelsen.
Jennifer Brozek är en rollspelsförfattare och vinnare av Origins och ENnie-priset. Hon har bl.a. skrivit för Dragonlance, Colonial Gothic, Shadowrun, Serenity, Savage Worlds och White Wolf SAS. Hon skriver även för Battletech-serien The Nellus Academy Incident. Hon bor i nordvästra USA, läs mer om henne på www.jenniferbrozek.com
Jennifers två föreläsningar kommer att fokusera på att konstruera världar för rollspel och relaterad skönlitteratur. Den första föreläsningen; Worldbuilding in Another Person's Universe kommer att handla om för- och nackdelarna av att arbeta i någon annans miljö och att arbeta kreativt med andras teman. I den andra föreläsningen kommer Jennifer att prata om hur man skriver skönlitteratur i en etablerad värld, framförallt hur man skapar sin egen handling utan att gå emot etablerade fakta. I bägge föreläsningarna kommer Jennifer att prata om standardregler och hur man kommer undan med att bryta dom. Föreläsningarna sker på engelska.
I år har vi äran att presentera att Jennifer Brozek som hedersgäst på GothCon XXXVIII. Jennifer kommer att hålla två föreläsningar på temat författarskap och finnas tillgänglig för besökare under hela konventet.
"Skepp ohoj!" - Utkikens rop skar genom vågornas brus och slamret av tågvirke. Morgondiset lättade snabbt. Snart såg även manskapet på däck det smäckra skeppet de hade skuggat genom natten. Bordningsmanskapet förberedde sig frenetiskt. Värjor och huggare drogs ur sina skidor för att inspekteras. Musköter och pistoler laddades och hängdes i remmar och bälten. Ärmar kavlades upp och hattar och hattfjädrar dammades av och ordnades till. Snart skulle skeppet framför dem hissa drabbningsflagg och gira för att få iväg den första salvan. Nu återstod bara en spänd väntan.
I Ad maiorem Dei gloriam gestaltar spelarna jesuitagenter som är ett antal demondyrkare på spåren i Nya Världen. Personerna sprider rykten till vanligt gudfruktigt folk om att Djävulens tjänare har släppts fri i världen, och de måste tystas snarast. Här gäller halsbrytande action och äventyr, där spelarna driver historien framåt. Detta är MylingSpels officiella GothCon-äventyr till En Garde! III och Pirater! för 2013.
Charles trodde inte sina ögon, men mannen som rånade tåget såg precis ut som hans barndoms
hjälte Det Svarta Lejonet. Alla detaljer i klädsel och utseende stämde, men ändå var något fel. Det
Svarta Lejonet var en räddare i nöden och de förtrycktas hämnare, en hjälte alla svarta barn på
Georgias plantager viskat om när de vita inte hörde. Visst hade Det Svarta Lejonet agerat med vapen
i hand och en och annan brutal förman som använt piskan lite för ofta hade plötsligt själv fått en
randig rygg. Det hade bara varit under några få år, innan Det Svarta Lejonet försvann. De flesta
trodde att de vita dödat honom. Det Svarta Lejonet ombord på tåget levde, men är en simpel rånare
långt från Georgias plantager.
Väckarklockan skriker åt dig att stiga upp klockan fyra. Din dusch har för längesen glömt vad varmvatten är. Något rör sig i din frukostgröt, men du äter den ändå. Du springer förbi gängområden på väg till bussen mot jobbet. Chefen hänger över dig hela långa dagen och skäller ut dig för att du saknar rätt attityd. Klockan sex låter chefen dig gå. Vägen hem är farligare än på morgonen. Du får röra dig i skuggorna så inget gäng ser dig. Polisen du stöter ihop med ger dig några blåmärken men du får behålla dina skor den här gången. Som en McGunn äger du dessa människors liv. Du äger industrierna, bostäderna, bussbolagen, polisen och till och med gängen.
Detta äventyr är en del i vår Mutant Chronicles serie, där du som spelare inte behöver ha spelat tidigare delar för att förstå händelseförloppet. Den här gången får du leva ut som en del av den mäktiga och förmögna Capitolfamiljen McGunn. Som en av de lyckligt lottade i Capitol är det upp till dig att säkra din familjs framtid.